De Vormforensen

Grafisch programma's voor nieuwe perspectieven op sociale, duurzame en culturele thema's

Anne-Marie Geurink
+31 (0) 615111689   
annemarie@devormforensen.nl

Annelou van Griensven
+31 (0) 644688094
annelou@devormforensen.nl

Grafische antropologie
We zijn perspectief-veranderaars door middel van verhalen. 

 

frayed edges and potency

De Vormforensen is een ontwerpduo bestaande uit Anne-Marie Geurink en Annelou van Griensven. Wij delen een interesse in een bewuste en sociale levenswijze en een natuurlijke voorliefde voor rafelranden in onze maatschappij. Juist in deze rafelranden zien we potentie voor duurzaamheid en sociale structuren. Ze zijn een indicatie van onze maatschappelijke gezondheid en laten ons zien wat er speelt in de samenleving. Onze omgeving en maatschappij verandert continu. Door politieke bewegingen, epidemieën, technologische ontwikkelingen en natuurlijke processen is elke generatie anders en ontstaan er stromingen, tendensen en trends. Zolang we als mensheid bestaan zijn haar culturen, tradities en rituelen aan deze veranderingen onderhevig. 

DE ROL VAN DE ONTWERPER

Vanuit onze ontwerppraktijk vragen we ons af hoe we als ontwerper kunnen bijdragen aan het uitdragen van meerdere perspectieven op complexe onderwerpen. Wanneer je beweegredenen van groepen of individuen begrijpt kun je beter anticiperen en accepteren. Binnen het huidig maatschappelijk spectrum denken wij dat het nodig is om meerdere perspectieven te laten zien, zodat we complexe situaties met een andere blik kunnen bekijken en beter kunnen begrijpen. Wij zien grafische antropologie als een manier om te observeren en reflecteren op taal, gedragingen en cultuur binnen onze ontwerppraktijk. De methodes die we hierin ontwikkelen zetten we ook in om studenten of organisaties mee op weg te helpen.

 

VAN PROJECTEN NAAR PROGRAMMA'S

Onze projecten zijn meestal meer omvattend dan een enkele uiting of een passende campagne. We ontwerpen niet alleen een logo, maar denken ook mee over context en strategie. Naast vorm zijn we graag betrokken bij de inhoud – het liefst al vroeg in het proces, omdat we daar vanuit de essentie mee kunnen denken over de vorm. Om een helder beeld te krijgen bij wat we doen en waar je ons voor kan inzetten hebben we 3 programma’s opgesteld:

1. de ontwerpende strateeg
- strategie & evt. subsidieaanvraag
- proces & methodes
- programmamaker
- ontwerp van boek/campagnes/identiteit

2. design thinking, design acting
- docent & gastdocent
- lezingen
- workshops

3. uitgeven
- publiceren van eigen werk
 

VOOR WIE?

Onze manier van werken zorgt voor een nieuwe uitdrukking. Deze vormentaal en inhoud zal passen bij bedrijven en organisaties die uitgesproken en open-minded durven te zijn. De visuele communicatie die we ontwikkelen zal mensen betrekken en aansprekend zijn voor de bij behoordende doelgroep.
Sociale ondernemingen, innovatieve organisaties, bedrijven die zich inzetten voor een beter voedselsysteem of zich ontwikkelen in nieuwe onderwijsrichtingen. Wij pionieren graag mee omdat we staan voor een positieve verandering richting een verantwoorde toekomst.

Onze opdrachtgevers zijn o.a. 
PostNL, Biologische boerderij de Horsterhof, Fashion & Design festival Arnhem, Provincie Gelderland, Wijzers in Onderwijs, UN-Studio, NAI010, Cultuurregio 025, ArtEZ Press, Ontwerp Platform Arnhem, de Hersenstichting, Katja Gruijters, BPD Amsterdam, Stedelijk Museum Amsterdam, ArtEZ hogeschool voor de kunsten, Archi prix, Groene Rijders en Foreland.

We gaven lezingen, les en workshops aan o.a.
Create Space minor, Cultuurregio 025, TUMO, HKU, Willem de Koning academie, Focus Filmtheater & Focus eten & drinken, ArtEZ Hogeschool voor de kunsten, Student City Challenge (HAN&ArtEZ), TEDx Arnhem, Dutch Design Week, Museum Arnhem, Upload Cinema, Salone del Mobile Milan, Zefir7 Nieuwe oogst, 20x20 Lux, Ontwerp Platform Arhem, Youth Food Movement Utrecht, BNO Utrecht, Slow Food Arnhem.

Lesgeven

Annelou van Griensven

  • ArtEZ, derde jaar grafisch design studenten. Design Research.
    Eerstejaars interaction design studenten. Design Methodology.
    Eindexamen kandidaten Grafisch. final exam,  2012 - 2016
  • HKU, lecture, 2013
  • Willem de Koning Academy, lectures & minor , 2013, 2014

Anne-Marie Geurink

  • ArtEZ, vooropleiding product design 2012 - ....
  • Interaction Design, ArtEZ, design research, 2015
  • Subsidiemogelijkheden-workshop, ArtEZ 2013 - ....
  • ArtEZ, grafisch design studenten. Open Lab
  • Aventus MBO, mediavormgeving, mediaredactie en mediamanagement 2018-2019

honors & awards

  • Nieuwe Oogst Zefir7, 2008
  • Nieuwe Oogst Zefir7, 2011
  • Best Dutch Book Design’s 2009
  • Nomination Student Prize Graphic Design, 2010
  • Starter stipendium , 2011-2012
  • Best Dutch Book Design 2015
  • Schönste Bücher aus aller Welt, Bronze Medaille, 2016
  • Best Dutch Book Design, student jury 2020

download ons portfolio in pdf. Een kop koffie? Een mooie opdracht? Wil je kennismaken stuur ons een email.

design antropologie, visuele antropologie & social design

Grafische antropologie is specifiek gericht op aan de ene kant (antropologie) het maatschappelijke aspect met daarin de verantwoordelijkheid van de ontwerper naar de maatschappij toe als perspectief-veranderaar; en aan de andere kant het (grafisch) observeren en analyseren van maatschappelijke, sociale problematieken. Wij breken die open doormiddel van grafische communicatie en het vertellen van verhalen. In de rol van art director werken we hierin samen met professionals uit diverse disciplines. We stellen ons ook op als programmamaker, waardoor we de perspectieven inzichtelijk kunnen maken en tentoonstellen. In onze actieve workshops en gastlessen nemen we de deelnemer mee in onze observaties en perspectieven.